امیرمسعود دواچی
وبلاگ نویسی

افزایش شبکه اجتماعی نویسی و کاهش وبلاگ نویسی خوب یا بد ؟

شاید زمان مرگ وبلاگ نویسی فرا رسیده و فقط محتوای ما باید در شبکه اجتماعی بخصوصی منتشر بشه ! آیا واقعا این آینده ی نوشته های ماست ؟ بعید میدونم ! حتی هنوز که هنوز سیستم ایمیلی پابرجاست و به خوبی به انجام اهداف خودش ادامه میده پس هنوز نمیشه چنین نتیجه گیری سریعی برای کوچ کامل و انتقال نوشته هامون به شبکه های اجتماعی کرد. شاید نکات ساده ای رو فراموش کردیم …

شبکه اجتماعی و وبلاگ دو تجربه متفاوت

اگه با جستجوی عنوان وبلاگ نویسی از طریق گوگل به این نوشته رسیدید احتمال اینکه اسم بلاگفا ، پرشین بلاگ ، میهن بلاگ ، بلاگ اسکای رو شنیده باشید خیلی زیاده ولی اگه نه از طریق شبکه های اجتماعی به این نوشته دسترسی پیدا کردید احتمال اینکه شنیده باشید نصف دسته اوله ! شبکه های اجتماعی توی یک چشم به هم زدن اومدن توی زندگی ما و همه چی رو تحت تاثیر خودشون قرار دادن جوری که واقعا نمیشه ازش فرار کرد که البته دلیلی هم برای فرار نداره خیلی هم خوبه که در ادامه خوب بودن این قضیه برای وب و وبلاگ نویسی رو میگم اما قبل شبکه های اجتماعی یه سیستمی بود به اسم وبلاگ نویسی که خیلیا خاطرات خوبی ازش دارن مثل اون دسته افرادی که خاطرات خوبی از فیسبوک چند سال پیش ، قبل فیلترشدنش توی ایران و اومدن اینستاگرام و تلگرام دارن.

 

شبکه های اجتماعی

کدوم یکی بهتره ؟

اگه از کسایی باشید وبلاگ نویسی رو جدی پیگیری میکنید و از وبلاگ نویس های قدیمی باشید یا از کسایی باشید که با اومدن شبکه های اجتماعی تعداد کامنت هایی که میگیرید تقریبا به صفر رسیده مطمئنم دل خوشی ندارید و خیلی متعصبانه سعی به اثبات برتری وبلاگ نویسی دارید ! ولی من پیشنهاد میکنم صبر کنید چون شاید نکته ای رو راجب کاربرد این دو فضا یدتون رفته باشه ! به نظر من وبلاگ ها اصلا جای مناسبی برای روزمره نویسی و خاطرات شما نیستند ! و شبکه های اجتماعی هم فضای خوبی برای بیان مطالب طولانی و آموزشی نیستند ! هر دوی این فضاها میتونن مفید و خوب عمل کنن و چه بهتر که در کنار هم مورد استفاده قرار بگیرند به طوری که فرهنگ سازی مناسبی برای تقسیم بندی نوع انتشار مطالب در این دو فضا انجام بشه.

 

شبکه های اجتماعی راه نجاتی برای وبلاگ نویسی حرفه ای

با اومدن شبکه های اجتماعی دیگه شاهد اینکه توی وبلاگ ها راجب کفش هایی که تازه خریدم ، ناله ها و شکست عشقی ، وبلاگ هایی با اموجی های دخترونه با کد های جاوا اسکریپت بارش برف و بارون و پخش موزیک آنلاین اجباری ناگهانی محسن یگانه نیستیم ! تمام این محتوا به سلامتی وارد کانال های شخصی یا پیج های اینستاگرام این افراد خوش سلیقه شدند 🙂

این کار باعث شده از نتایج جستجو حداقل مقدار زیادی از اسپم ها و مطالب بی ارزش حذف بشه.

انتشار مطالب در شبکه اجتماعی و وبلاگ ها
به میزان استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران توجه کنید !

الان می پرسید پس چرا حتی محتوای حرفه ای هم دارن به همین صورت توی شبکه های تلگرام و اینستاگرام نشر پیدا میکنن ؟ خب این بازم بر میگرده به فرهنگ سازی غلطی که طبق نمودارهایی که پیداست فقط توی کشور ما اتفاق افتاده و و محتوا نویس های حرفه ای ما هم به غلط و تقلید کورکورانه از اجتماع به این روش انتشار مطالبشون روی آوردن !

 

یک وبلاگ کاربر پسند متناسب با شرایط فعلی

برای جذب مخاطب باید مثل شبکه های اجتماعی رفتار کرد چون رمز موفقیت رو شبکه های اجتماعی برای افزایش مخاطب هاشون پیدا کردن. چند مورد کوتاه رو در زیر لیست میکنم :

  • یک پوسته واکنشگرا و رسپانسیو برای سازگاری ببیشتر با موبایل ها انتخاب کنید.
  • برای بیشتر دیده شدن در نتایج گوگل سئو رو فراموش نکنید.
  • محتوای کپی شده منتشر نکنید و از ذکر منبع استفاده کنید.
  • از شبکه های اجتماعی بیشترین استفاده رو ببرید و با وبلاگتون لینکش کنید و دعوت کنید ادامه نوشته های شما رو توی وبلاگتون بخونند.
  • مطالبی که ارزش جستجو شدن ندارن بهتره توی شبکه های اجتماعی منتشر بشن
  • از فضای اختصاصی همانند وب سایت ها برای ایجاد وبلاگ خود با استفاده ازسیستم های مدیریت محتوای وردپرس استفاده کنید چون موارد بالا همه در این صورت ممکن هستن.
  • کاربرها رو از کلیک کردن فراری ندید ! این کار با گذاشتن پاپ آپ ها و لینک های کلیکی تبلیغاتی به وجود میاد.

 

بهترین حالتی که میشه انتظار داشت

در بهترین حالت ممکن میشه انتظار داشت که وبلاگ نویسای قدیمی بتونن با شرایط جدید پیش اومده خودشون رو سازگار کنن و از این شبکه های اجتماعی بیشترین استفاده ممکن رو برای بالابردن مخاطباشون ببرن و فرهنگ درست وبلاگ نویسی رو دوباره زنده کنن تا محتوای فارسی سهم بیشتری از فضای وب رو تشکیل بده و از ۱% فعلی بالاتر بره.
نتایج گوگل هنوز راه خیلی زیادی تا کامل شدن برای محتوای به زبان فارسی داره…

در آخر باید بگم من وبلاگ نویس حرفه ای نیستم و بیشتر دنبال کننده بودم و خواستم برداشت و راهکار پیشنهادی خودم رو راجب این تحول توی ایران بنویسم شما هم نظرتون رو با من در میون بزارید خوشحال میشم !

دیدگاه خود را بنویسید